مرا به او بفهمانید، شخصا مرا نمیفهمد
ابوالفضل بنائیان در فیلم «بیست» ساخته کاهانی، پرویز پرستویی نقش مرد وسواسی به نام «سلیمانی» را به عهده دارد که دائما مشغول تنظیم کردن جای اشیا است. دمپاییهایش را کنار هم جفت میکند، جاخودکاری...
ابوالفضل بنائیان در فیلم «بیست» ساخته کاهانی، پرویز پرستویی نقش مرد وسواسی به نام «سلیمانی» را به عهده دارد که دائما مشغول تنظیم کردن جای اشیا است. دمپاییهایش را کنار هم جفت میکند، جاخودکاری...
ابوالفضل بنائیان فیلم «من» به کارگردانی «سهیل بیرقی» به شکل هوشمندانهای به رقم سادگی در روایت، موفقیتی در توسیع مرزهای تجربهگرایی و بازیگوشی در سینمای ایران است. حضور «لیلا حاتمی» در نقش زنی خلافکار،...
ابوالفضل بنائیان «نورپردازِ صحنه تئاتر، روی گوشهای از دکور خانه نور میاندازد، سپس صحنه تاریک میشود و گوشهی دیگری از دکور روشن میشود و بعد کل خانه روشن میشود». جملات یاد شده، سکانس آغازین...
اگر قرار باشد کارگردانی برای نقش زنی خلافکار که مشروبات الکلی قاجاق میکند، سند جعلی تهیه میکند و کارگران افغانی را به آلمان قاچاق میکند، بازیگری انتخاب کند، دورترین شخصیت ممکن لیلا حاتمی است...
همانقدر که آثاری مثل «لیلی با من است»، «مارمولک»، «مهر مادری» نشانگر استعداد و نبوغ کارگردانی به نام «کمال تبریزی» است، فیلمهای «از رئیسجمهور پاداش نگیرید»، «طعم شیرین خیال» و «امکان مینا» نشانگر استیصال...
ابوالفضل بنائیان توقیف فیلم «عصبانی نیستم» اگرچه شاید تلخترین اتفاق زندگی «رضا درمیشیان» کارگردان جوان فیلم «لانتوری» بود، ولی بستر مناسبی فراهم کرد تا مخاطبان سینما در یک موج کاملا احساسی، یک افتتاحیه با...
ابوالفضل بنائیان سالها قبل از آن که «بهروز افخمی» متوجه حضور دگرباشها در فستیوال کن گردد یا به فیلمهای عامهپسند علاقه پیدا کند، فیلم «گاوخونی» توانسته بود جایزه لاکپشت سیاه دو هفته کارگردانی آن...
ابوالفضل بنائیان در روزگاری که عدهای با تابلوی مصرف همزمان مواد صنعتی و سنتی به راس خبرهای سینمایی آمدهاند، رضا عطاران در فیلم «دراکولا» در دیالوگی میگوید که مواد سنتی را به صنعتی ترجیح...
ابوالفضل بنائیان اگر فیلم «وسوسه» ویسکونتی را پیشقراول نئورئالیسم در سینما ندانیم و یا از فیلم «دکتر کالیگاری» به عنوان آغازگر اکسپرسیونیسم آلمان با تشکیک نام ببریم، ولی هرگز نمیتوان تاثیر فیلم «پرنده کوچک...
ابوالفضل بنائیان فیلم «بارکد» پنجمین تجربه سینمایی «مصطفی کیایی» همچون سایر آثار او در مرز ارزشمند و تجاری، خلاقانه و کلیشهای و متفاوت و مبتذل دست و پا میزند. آثار سینمایی مصطفی کیایی مانند...
ابوالفضل بنائیان فیلم «مرگ ماهی» بلاتکلیفترین و سرگردانترین فیلم چند سال اخیر سینمای ایران است. آخرین ساختهی «روحالله حجازی» آنقدر حیران و پریشان است که نه میتواند مخاطب عام سینما را به سالن بکشاند...
ابوالفضل بنائیان فیلم «ایستاده در غبار» بزرگترین شگفتی جشنواره فیلم فجر سال گذشته بود. فیلم با انبوهی از تحسین و تشویق اهالی سینما و منتقدان توانست توجه مخاطبان را به خود جلب کند. شگفتزدگی...
ابوالفضل بنائیان «محسن هیجان» لقب یکی از بازیکنان تیم ملی امید فوتبال در سال 2002 بود که همتیمیهای او به شوخی روی او گذارده بودند. بازیکنی که با تلاش و ممارست، موقعیتهای نابی را...
ابوالفضل بناییان فیلم «ققنوس» آخرین ساختهی «کریستین پتزولد» روایتگر برلین بعد از جنگ جهانی دوم است. بیگانگان آلمان را تصرف کردهاند، آشویتس به پایان رسیده است و بازماندگان تلاش میکنند که زندگی جدیدی برای...
ابوالفضل بنائیان در برهوت بهمن ماه سینمای ایران، فیلم مستند «مهرجویی، کارنامه چهل ساله» میتواند موهبتی باشد که از بسیاری از فیلمهای روی پرده داستانگوتر و از بسیاری از آثار طنز این روزهای سینما،...
ابوالفضل بنائیان مهمترین نکته در مواجهه با فیلم «موقت» اولین تجربه کارگردانی «امیر عزیزی» میزانسن متفاوت و غیرعادی فیلم است که بیشباهت با آثار کیارستمی، هانکه و گدار نیست. ولی همین شباهت ظاهری میزانسن...
ابوالفضل بنائیان اگرچه تماشاگران فیلم «ورود قطار به ایستگاه» در سال 1895 میلادی از ترس قطار، سالن سینما را ترک کردند، ولی بعد از آن واقعیتِ خیالی «قطار روی پرده» را دیگر باور نکردند...
ابوالفضل بنائیان فیلم «شکاف» دومین فیلم کیارش اسدیزاده ادامه همان راهی است که او با فیلم «گس» آزمود و تلاش کرد که از سینما، منبری برای ایراد سخنرانی و محملی برای پند و نصیحت...
ابوالفضل بنائیان «سینمای هیچکاک از صحنه گورستان هملت شروع میشود در صحنهای که گورکن پیش از آیین خاکسپاری جمجمهی دلقکی را از میان گوری کهنه بیرون می آورد… بسیاری از فیلمهای هیچکاک به شوخی...
ابوالفضل بنائیان بعد از نمایش فیلم «در دنیای تو ساعت چند است» در جشنواره فیلم فجر و اکران عمومی فیلم در اردیبهشتماه امسال، موج غریبی از تحسین و تشویق فضای مطبوعات را در برگرفت،...
ابوالفضل بنائیان مخاطبی که مبنای تطبیق و تقسیمبندی سینمایی را تولیدات اخیر و جنجالی این سالها تلقی میکند، ممکن است متوجه اجتناب آگاهانه و پرداخت مینیمال فیلم «ناهید» ساخته «آیدا پناهنده» در وهله نخست...
ابوالفضل بنائیان فیلم «جامهدران» با پنهان کردن ریشههای سینمای منتسب به فمینیسم در یک الگوی معمایی تلاش میکند نسخه جدیدتری از نمایش رنجهای تاریخی زنان را به نمایش بگذارد. فیلم جامهدران با نمایش افسردگی...
ابوالفضل بنائیان فیلم «تاج محل» اگرچه با ایده اصلی متاثر از واقعیت، لوکیشن بومی، بکارگیری نابازیگر و دوربین روی دست، خود را به عنوان یک فیلم رئال معرفی میکند، ولی همچون آثار بزرگ جنبش...