افتادن از آن طرف بام
ابوالفضل بنائیان راهنمای ساخت فیلمی ناموفق با ستارهها «آبان» با بازی «هدیه تهرانی»، زنی شمالی است که تلاش میکند محصولات باغ پرتقال خود را در سریعترین زمان ممکن به خریدار برساند، مجید با بازی...
ابوالفضل بنائیان راهنمای ساخت فیلمی ناموفق با ستارهها «آبان» با بازی «هدیه تهرانی»، زنی شمالی است که تلاش میکند محصولات باغ پرتقال خود را در سریعترین زمان ممکن به خریدار برساند، مجید با بازی...
درباره فیلم لتیان ابوالفضل بنائیان انرژی اصلی هر درام، نه به وسیله پیرنگ بیرونی، نه در مسیر روایت و سلسله اتفاقات دراماتیک، بلکه از پیرنگ درونی داستان و ارتباط حسی مخاطب با اثر به...
ابوالفضل بنائیان سریال کرگدن و فاصله عجیب آن با مدرنیسم یک دیالوگ بامزه در فیلم «سنپترزبورگ» است که بهاره رهنما خطاب به دوستان هنرمندش میگوید: «کرگدن در ذاتش مدرن است و این حیوان، ذاتا...
ابوالفضل بنائیان آیا ساخت و نمایش سریال «دل» نشانهای از یک اتفاق وحشتناک است؟ سریال «دل» به کارگردانی «منوچهر هادی» آخرین محصول کمپانی ابتذال در صنعت فرهنگ و هنر ایران است. «رستا» با بازی...
چو هستی خوش باش ابوالفضل بنائیان نسبت فیلم «جهان با من برقص» با سینمای کیارستمی بیشتر از آن که فیلم «جهان با من برقص» وابسته به کمدی وودی آلنی باشد و بیشتر از آن...
ابوالفضل بنائیان آیا فیلم «عرق سرد» شبیه تراژدی دختر آبی است؟ به تعبیر «رابین وود»، معلم بزرگ تاریخ سینما، هنر رئالیستی دیروز، هنر استیلیزه امروز است و همانطور که در اولین مواجهه مخاطبان سینما،...
ابوالفضل بنائیان شکوائیهای بر شعار جدید «قضاوت نکنیم» با تکیه بر فیلم «مردی بدون سایه» ملتها، این گونه نابود میشوند: نخست حافظهشان را از آنها میدزدند، کتابهایشان را تباه میکنند و تاریخشان را نیز...
ابوالفضل بنائیان راهنمای جامع گیج کردن مخاطب چگونه میتوان یک فیلم بلند سینمایی ساخت؟ در عمل پاسخ کارگردانهای فیلم کوتاه به این سوال، بسط دادن همان ساختار فیلم کوتاه در یک فیلم 90 دقیقهای...
ابوالفضل بنائیان آیا راه نجات سینمای ایران، پست مدرنیسم است؟ «آندره مالرو» از پست مدرنیسم به عنوان موزهای بدون دیوار نام میبرد، زیرا هنر پستمدرن تلفیق و ترکیبی از اندیشههای متفاوت فرهنگی، فلسفی و...
ابوالفضل بنائیان فیلم «23 نفر» برای چه مخاطبی ساخته شده است؟ فیلم «23 نفر» به کارگردانی «مهدی جعفری» بیشتر از آن که بتواند وضعیت نوجوانان رزمنده را نمایش دهد؛ پیشفرضها و قضاوتهای مخاطبان سینما...
ابوالفضل بنائیان آیا مخاطبان سریال «مانکن» همان مخاطبان صداوسیما هستند؟ در میان رسانهها، تلویزیون رسانه قدرتمندی است که بیشترین میزان تاثیر بر مخاطب و عموم جامعه را دارد؛ تا آنجایی که از مرزهای رسانه...
ابوالفضل بنائیان فیلم «درخونگاه» بیشتر شبیه صفحه حوادث است در سکانسی از فیلم «درخونگاه» آخرین ساخته «سیاوش اسعدی»، رضا با بازی «امین حیایی»، این طرف پهلویش را نشان میدهد که از ساختمانی به پایین...
ابوالفضل بنائیان فیلم «روسی» بیشتر شبیه سریالهای ترکی است اگرچه تنگناهای سیاسی و ایدئولوژیک در فرهنگ روسیه باعث خلق سینمایی شد که مجموعهای پیچیده و نوآورانه از تمثیلها، نمادها و استعارات باشد، ولی راهحلهای...
ابوالفضل بنائیان فیلم «ایده اصلی» شبیه تبلیغات تورهای مسافرتی است فیلیپس اعتقاد دارد که ایدههای فیلمنامه، ذاتا هستهای (nuclear) هستند. یعنی از طرفی جزیی آغازین هستند که بخشهای دیگر به آن اضافه میشوند و...
ابوالفضل بنائیان فیلم«سرکوب» تلاش میکند فیگور سیاسی بگیرد میتوان وقتی میزانسن بلد نیستی، زمام دوربین را به فیلمبردار بدهی و همه جا بچرخانی و ادعا کنی که دوربین سیال و میزانسن شاعرانه را برگزیدهای؛...
ابوالفضل بنائیان فیلم «قصر شیرین» بازنویسی غلطهای فیلم «امروز» است رانندهای بعد از تصادفی هولناک و مرگ چند نفر، بعد از سپری کردن دوران زندان، دیگر به خانه بازنمیگردد و در شهری دیگر، زندگی...
ابوالفضل بنائیان کارگردان «سرخپوست» فیلمنامه را فراموش کرده است؟ هر فیلم داستانی، تلاش میکند در جدال بین تغییر و باورپذیری اجزای آن، ساختمان جذابیت خود را خلق کند و خود را ماندگار سازد. جذابیت...
چگونه ایدئولوژی، فیلم «شبی که ماه کامل شد» را نابود میکند؟ ابوالفضل بنائیان بحث نسبت هنر و ایدئولوژی منحصر به حفظ اصالت هنر و احتراز از بیان ایدئولوژیک، سیاسی و جناحی نیست. «ایدئولوژی، به...
ابوالفضل بنائیان فیلم «قسم» بیشتر شبیه یک فیلم اکشن است همانقدر که فیلم «شبی که ماه کامل شد» تلاش میکند که در کارگردانی، پرهیاهو، قدرتمند و جلوهگر باشد، فیلمنامه فیلم «قسم» نیز تلاش میکند...
ابوالفضل بنائیان فیلم «شعلهور» زیباست چون مخوف است «زیبایی» و «زشتی» در ظاهر به دو مفهوم کاملا متضاد است که یکی در سوی خوبی ایستاده است و دیگری در انتهای بدی و حضور یکی...
ابوالفضل بنائیان فیلم «ما همه با هم هستیم» حتی ژانرها را به بحران میبرد بحران موضع ورود به دنیای فیلم، دقیقترین مشکل مخاطب در مواجهه با فیلمی مانند «ما همه با هم هستیم» به...
ابوالفضل بنائیان فیلم مستند «میدان جوانان سابق» مانند یک دورهمی دوستانه است فیلم مستند به واسطه تنش میان ادعای واقعیت و انتخاب و بیان حقیقتی که فیلمساز مایل به انتقال آن است شکل میگیرد....