کاسبان فلاکت
ابوالفضل بنائیان مساله اخلاق در فیلم «شنای پروانه» فیلم «شنای پروانه»، بیش از آن که شبیه «مغزهای کوچک زنگ زده» یا فیلم «ابد و یک روز» باشد، شبیه فیلمهای «چهارشنبه 19 اردیبهشت» و «بدون...
ابوالفضل بنائیان مساله اخلاق در فیلم «شنای پروانه» فیلم «شنای پروانه»، بیش از آن که شبیه «مغزهای کوچک زنگ زده» یا فیلم «ابد و یک روز» باشد، شبیه فیلمهای «چهارشنبه 19 اردیبهشت» و «بدون...
ابوالفضل بنائیان فیلمهای بزرگ در یک ژانر سینمایی جای نمیگیرند و فیلمهای ضعیف، به نظر میرسند که در ژانری اشتباه ساخته شدهاند، فیلمهای ساختارشکن، قواعد ژانر را به بازی میگیرند و قواعد ژانر برای...
ابوالفضل بنائیان درباره فیلم «ناگهان درخت» و چیزهایی که نیست میتوان از همان پلان اول فیلم «ناگهان درخت»، که فرهاد با بازی پیمان معادی، روی تخت، نوزادی را در آغوش میگیرد و از زایش...
نگاهی متفاوت به فیلم «منک» همه چیز شاید از مقاله «بزرگ کردن کین» شروع شد. پالین کیل در مجله نیویورکر مقالهای نوشت و ادعا کرد که «اورسن ولز» هیچ نقشی در نوشتن یکی از...
ابوالفضل بنائیان دفاعیه پرویز شهبازی در فیلم طلا هر اثر هنری به عنوان یک سند تالیفی، ارزش بررسی جامعهشناسی و ایدئولوژیکی دارد و این مطلب فارغ از ارزش هنری اثر بر مبنای زیباشناختی است....
ابوالفضل بنائیان آیا فیلم «هجوم» بدون تفسیر قابل درک است؟ سوزان سانتاگ، اعتقاد داشت که نقد یا تفسیر اثر هنری با عقلانی جلوه دادن وجوه مختلف، اثر را از ویژگیهای احساسی آن جدا میکند...
ابوالفضل بنائیان فیلم «خروج» نشانگر نگرانی، استحاله و حتی عصیان کارگردانی است که اتفاقا هم خیلی خوب حکم مبارزه میدهد، هم خیلی خوب بلد است که مماشات کند؛ هیچکس از دست کنایههایش در امان...
برخورد نزدیک از نوع سوم ابوالفضل بنائیان اسلاوی ژیژک، در مقالهای به نام «کات هیچکاکی» تلاش میکند که سهگانه پورنوگرافی، نوستالژیا و مونتاژ را بر مبنای دیدگاه لکان ترسیم کند که ترجمه مقاله در...
ابوالفضل بنائیان نگاهی به شیوههای سینمایی سری «شبهای مافیا» ریالیتیشو ها ابتدا در دنیای تلویزیون به عنوان فصل مشترک برنامههای مستند و سرگرمی آغاز به کار کردند. برنامههای ریالیتیشو در حد فاصل برنامههای مستند...
ابوالفضل بنائیان راهنمای ساخت فیلم جنگی به کارگردانی تیم برتون «کامبیز کاهه» منتقد نازنین و درجه یک، در مطلبی درخشان گفته بود که تیم برتون، از مربوط به نسلی است که هالووین را بیشتر...
ابوالفضل بنائیان فیلم افسر و جاسوس بیشتر نیازمند ارجاعات درون متنی است تا ارجاع به زندگی کارگردان ژان و پیکارت در موزه مقابل مجسمهای ایستادهاند. ژان آلفرد: آپولون یونانیه؟ پیکارت: نه کپی رومیه، اصلش...
ابوالفضل بناییان چهارده سال قبل، کارگردانی که قبای وکالت بر تن کرده بود، در نطق پیش از دستور خود عباراتی را به کار برد که تعجب همگان را برانگیخت. موضوع نطق بهروز افخمی، نماینده...
ابوالفضل بناییان ذائقهی مخاطبان و سلیقه تماشاگران در سینما دیگر نه مانند سال 1377 است که حضور ابوالفضل پورعرب رونقی به گیشه ببخشد و نه مثل سال 1380، حضور خواننده مشهور در فیلم «شب...
اولین انفعال اخلاقی فیلم «شنای پروانه» آن جایی اتفاق میافتد که بعد از قتل «پروانه»، سکانس قتل به سکانس خانه هاشم کات میخورد و کل فرآیند واکنش انسانی و اخلاقی کاراکترها، به مویه و ناله حداقلی اعضای خانواده هاشم ختم میشود.
ابوالفضل بنائیان آیا سریال «همگناه» موفق است؟ برای نوشتن درباره سریال «همگناه»، منصفانه این است که ابتدا توضیح دهم که «همگناه» چه چیزی نیست. سریال «همگناه» به کارگردانی «مصطفی کیایی»، بهترین سریال نمایش خانگی...
ابوالفضل بنائیان درباره ابتذال فیلم «مردن در آب مطهر» «درست از لحظهای که در عرصهی سیاست هلند ظاهر شدی، مدام در حال انتقاد کردن از ما و ترور کردن دین ما با بیانات خود...
ابوالفضل بنائیان فیلم «جمشیدیه» سرگردان در شیوه روایت، تهی در جهانبینی اگر سالنهای سینما باز بود و از جماعتی که از سالن سینما بعد از تماشای فیلم «جمشیدیه» بیرون میآمدند سوال میکردید که آخرین...
ابوالفضل بنائیان کابوس موراکامی، اتوپیای موتمن فیلم «سراسر شب» آخرین فیلم «فرزاد موتمن» یادآور فیلم «تلقین» یا همان اینسپشن کریستوفر نولان است، از یک طرف دیگر فیلم حتی میتواند به عنوان مثال سینمایی آرای...
ابوالفضل بنائیان درباره فیلم «سازهای ناکوک» شاید حال حاضر، سختترین زمان در تاریخ سینما برای فیلمسازی باشد. چند ده سال قبل، همین که فیلمی میتوانست حداقل داستانی تعریف کند و مخاطب را راضی از...
قهرمان بیگانه ابوالفضل بنائیان شمایل قهرمان در فیلم «ایستگاه اتمسفر» پنهانکاری وحید و مرجان، جرقه اول دراماتیک داستان را میزند. وحید با بازی محسن کیایی و مرجان با بازی آناهیتا افشار چند ماه است...
ابوالفضل بنائیان فیلم بنفشه آفریقایی در برزخ رویا و واقعیت همانطور که سینمای نوآر فقط برای تماشاگران فرانسوی معنادار بوده که در طول تابستان 1947، از سینمای آمریکا بریده بودند، فیلم «بنفشه آفریقایی» نیز...
زبان مادری ابوالفضل بنائیان فیلم ائو، زیرنویس یا دوبله مساله این است فیلم «ائو» که این روزها به شبکه نمایش خانگی آمده است، آغازگر راهی جدید در سینمای ایران است که بعدها با فیلمهای...